.
“Kita berdakwah, orang meludah. Kita tarbiyah, orang menyampah. Jangan mengalah. Kita seorang khalifah & kita ada Allah.”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 September 2013

Hukum memakai Pendakap Gigi/Braces.

Assalamualaikum.

 "Hoi! Haram lah pakai braces. Ko ubah ciptaan Tuhan. Tuhan dah buat leklok ko nak ubah lak" kata seorang manusia yang tak tau ape ape.

See, Rilek je dia jatuhkan hukum tanpa bertanya kepada yang arif. Mane boleh sebarangan jatuhkan hukum erk -_-

Mengikut ilmuan Islam, hukum memakai braces terbahagi kepada 2 iaitu haram dan harus. Boleh jadi haram jika pakai braces sebab nak ubah ciptaan tuhan sedangkan gigi dah elok. Jadi haram jugak, bila pakai sebab nak ikut trend. Jadi haram jugakkk! bila pakai sebab nak tunjuk yang diri tu kaya, mampu pakai benda yang tak semua orang boleh pakai. 

Hukum memakai braces boleh jugak jadi harus kalau korang pakai sebab nak menutup aib diri. Sape tak malu bila tersengih je nampak dua taring yang tiada asal usul dan langsung tidak dijemput oleh mana mana pihak untuk tinggal di gusi manusia. K ada faham ayat gila lagi merepek nih? Dan hukumnya harus jugak bila, korang tak selesa bila makan ke berus gigi ke, kerana hadirnya gigi gigi yang tidak teratur tersebut.

Sebelum membuat sesuatu perkara ataupun tindakan, kena betulkan niat dulu =D

Aku tergolong dalam golongan 'HARUS'. Aku pakai bukan sebab trend. Aku pakai bukan sebab nak menunjuk. Aku pakai bukan sebab nak jadi cantik ke hape =)




So, berhentilah men'judge' orang yeeep? 




No comments: